Kontrollantäventyr

Varför händer det alltid mig?
Hur klumpig och osmidig och sjukt dåligt på att ljuga får man egentligen vara?


Jag, Anna och Malin var inne på stan idag, nice by the way! Vi har shoppat klart och är glada och nöjda så vi beger oss hem. Vi ställer oss och ska köpa biljett. Jag, snål som jag är, köper en barnbiljett, för det är ju trots allt halva priset. Glad som vanligt över att jag lyckats lura mannen i kassan att jag är under 20 år, stuttsar jag igenom spärrarna, lyckligt ovetande om vad som kommer att hända inom en snar framtid...

Vi åker tunnelbana. Jag stoppar ner min biljett i shoppingpåsen med kläderna. Min gamla biljett som jag köpte när vi åkte in, ligger kvar i min bakficka.
Vi får sitta ganska länge och vänta på bussen men när den väl kommer hittar jag inte biljetten (har inte en blekaste aning om att den ligger i påsen så klart). Anna säger att jag säkert kan visa den gamla, de brukar i alla fall aldrig kolla biljetten så noga. Visst visst tänker jag och kliver på bussen. Hinner dock knappt sätta mig ner innan de kommer, kontrollanterna! AHHHH!

I ren panik vänder jag upp och ner på allt jag har, plånbok, ut och in på alla fickor och halva väskan för att leta efter den "rätta" biljetten och mumlar ett antal ursäkter om att jag har klivit på med fel biljett.
Kontrollanden: Ehh, jag ser den i din påse...?
Sandra (halvt hysterisk): Ohh, va bra där är den!
Kontrollanden: Hur gammal är du?
Sandra: ähh...19?
Kontrollanden: Har du leg?
Sandra: Ähh...nej...?
Kontrollanden: Men jag såg ju ett körkort i din plånbok när du letade i plånboken!!!
Sandra (i panik): Ähh...just de ja...
Sandra: Alltså jag är egentligen 20 år...
Kontrollanden: Då blir det böter på 800 kr!
Sandra (börjar se ut som en ledsen hund): Men alltså jag visste inte hur det går till för jag är ny i stan...
Kontrollanden: Nehe du, för du visste exkat vad du skulle säga om din ålder och att du inte hade leg!
Sandra (panik!): Men jag gav han i luckan en tjuga och då fick jag en barnbiljett...
Kontrollanten (nu arg!): Det är din skyldigthet att upplsa honom om din ålder blablabla....
Sandra (ännu mer panik!): Men alltså jag går fram till chuffören och betalar nu!
Kontrollanden: Mummel mummel mutter mutter...
Sandra (med hundvalpsögen): Men alltså snäääälla, jag är ny i stan och jag går fram och köper en vuxen biljett nu på en gång, jag loooovar!
Kontrollanden (suckades): ja ja... mutter mutter...

Sandra - Kontrollanterna: 1-0
Wohoo!

Hade hjärtat ungefär någonstans i gommen men jag överlevde i alla fall. Hade nog tur som hade sådan "snäll", kontrollant.

Om jag kommer åka på barnbiljett igen? Självklart, men då ska jag se till att gömma körkortet :)
Moahaha!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback