Skolkare? Tack SJ!

Var på tågstationen klockan 07:15 i morse. I god tid tänkte jag, då kan jag chilla lite innan tåget går 07:24. Blir dock liite misstänksam när det är så väldigt mycket folk på stationen. Oron kryper i magen, jag var ändå pendlare till Sthlm i tre år och jag känner igen ett tågkaos när jag ser det. Tro mig!

Mycket riktigt, tåget innan är inställt och mitt tåg är (såklart) försenat. När tåget väl har anlänt, jag har armbågat mig fram till dörren, myglat mig till en ledig plats, tagit av mig tjocka vintervantarna, mössan, jackan och satt mig tillrätta med Metro i högsta hugg lyder ett meddelande ut ur högtalarna:

"På grund utav en trafikolycka mellan Bålsta och Sundbyberg måste vi tyvärr bli stående här.
Det är en så länge oklart hur lång tid vi kommer att bli stående men vi hoppas ni har överseende med detta".


Kul. Kul SJ. Nu är det alltså bara för min del att sitta och vänta på att tåget kanske får rulla någon gång om någon timme, minut eller dygn. Kom dock fram till att SJ måste vara galet sluga för vem vill ha massa gnälliga resenärer? Alltså ropar de ut i högtalarna att tåget inte kommer gå förens 09:30 tidigast! De som är argast packar så klart ihop och får svärandes och morrandes därifrån. Vad de inte vet är att ca: 10 minuter senare så har tåget helt plötsligt fått något magiskt klartecken och vips, 8:10 är vi på väg till Sthlm mina damer och herrar!

Dock var det en ganska seg resa då de måste stanna mycket eftersom det var kö in till Centralen. Efter mycket hit och dit anländer jag till Ropsten någonstans i ungefär samma stund som mina kära klasskompisar slår sig ner i skolbänkarna. Fegis som jag är, vågar jag inte storma in en halv timme för sent till skolan så jag smyger hem istället och skäms för mitt lilla skolkäventyr, eller kan jag skylla på tåget?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback